راهنمای خرید غذاساز

در این مطلب قصد داریم به شما در انتخاب خرید بهترین غذاساز مناسب کمک کنیم. آشپزی های امروزی از سنتی به سمت مدرن تغییر پیدا کرده اند . برای این که بتوان غذا هایی با طعم های جدید و طرح هایی فانتزی داشته باشیم . نیازمند ابزار هایی هستیم که ما را در این امر یاری کند . دستگاه غذا ساز هم یکی از وسایلی است که به بانوان کمک می کند . تا در آشپزخانه غذای شیکی طبغ شود . انواع غذا ساز موجود در بازار می توان به غذاساز بوش و غذاساز کنوود و غذاساز مولینکس اشاره کرد . این برند ها در بازار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. با ما همراه را باشید تا بهترین غذاساز را انتخاب کنید .
غذاساز ها در دو دسته دستی و برقی وجود دارد :

غذا ساز دستی :

این نوع غذا ساز که اغلب برای تهیه انواع سالاد، خلال کردن سیب زمینی و … کاربرد دارد و نمی توان از آن پوره کردن، مخلوط کردن و … استفاده نمود، معمولا سبک است و جنس بدنه آن از پلاستیک است و بخش هایی مانند، رنده، تیغه برش و ورقه کن، پوست کن، انواع تیغه خردکن، ظرف برای ذخیره سازی مواد و اهرم فشار برای خرد کردن دارد.
غذاساز های برقی :
این نوع غذاساز ها تک کاره و برخی دیگر چندکاره هستند و کارهایی مانند خرد کردن، پوره کردن، چرخ کردن و کوبیدن گوشت، شکل دادن به سس ها و خامه ها، درست کردن خمیر، رشته کردن، ورقه ورقه کردن اجزای سالاد، رنده کردن، آسیاب کردن غلات و… را می توانید با غذاسازهای چندکاره انجام دهید.

غذاسازهای برقی در سه اندازه اصلی وجود دارند :

بزرگ یا full با گنجایش 9 تا 13 پیمانه
متوسط یا compact با گنجایش 5 تا 7 پیمانه
کوچک یا mini با گنجایش 2 تا 5 پیمانه
همه غذاسازها دارای قطعات اصلی مانند:
موتور، کاسه یا پارچ با یک در و یک محل تغذیه (ریختن مواد در داخل دستگاه) و مجموعه ای از قطعات جانبی می باشند. موتور غذاساز سنگین ترین قسمت هر غذاساز است که تا 9 کیلوگرم وزن دارد. برای خرید غذاساز باید ویژگی های مختلفی را در نظر بگیرید.

ویژگی هایی که باید در هنگام خرید غذاساز برقی در نظر بگیرید :

ظرفیت

ظرفیت محفظه غذاساز ها از یک لیتر تا ینج لیتر متفاوت است و شما باید بر اساس جمعیت خانواده غذاسازی با ظرفیت مناسب انتخاب نمایید. غذا ساز دارای ظرفیت 1 / 5 تا 2 لیتری برای خانواده های 4 نفره و غذا ساز دارای ظرفیت 2 لیتر به بالا برای خانواده های پر جمعیت تر مناسب هستند. افزایش ظرفیت محفظه دستگاه سبب بالاتر رفتن میزان قیمت غذاساز نیز می شود. غذاسازهایی که ظرفیت بالایی دارند، در آشپزخانه فضای بیشتری اشغال می کنند.

جنس

هنگام خرید غذاساز به جنس آن نیزتوجه کنید. غذا سازی را بخرید که دارای محفظه یا پارچ های شیشه ای باشد، زیرا غذاساز دارای محفظه شیشه ای دیرتر خراب می شود و اما محفظه ها پلاستیکی یا طلقی خیلی زودتر مستهلک می شوند و روی آنها خط و خش فراوانی می افتد.

توان دستگاه

غذاساز یک وسیله پرکاربرد است و بسیاری از کارهای آشپزی را انجام می دهد بنابراین باید نیروی کافی داشته باشد پس بهتر است غذاسازی با توان موتور بالا تهیه کنید. نیروی این دستگاه ها از 400 تا 1100 وات و بیشتر متفاوت است.هرچه توان غذاساز بیشتر باشد، دستگاه سریع تر عمل می کند و برای کارهای سنگین مناسب تر است. با توجه به بودجه خود٬ مدلی با میزان 750 وات به بالا بخرید .

دستگاه های غذاساز داری سه گزینه روشن، خاموش و پالس هستند. در حالت پالش شما می توانید به صورت ممتد، اما با کنترل دقیق تری کارتان را انجام دهید و به صورت دستی مدت زمان چرخش تیغه را تنظیم کنید. البته چرخش تیغه بعضی از مدل ها هم روی 10 تا 15 قابل تنظیم است.

انتخاب تیغه غذاساز

در هنگام خرید غذاساز به جنس تیغه آن نیز توجه کنید. غذاساز وسیله ای چندکاره و کاربردی و دارای تیغه های زیاد و قابل تعویض است. تیغه کلاسیک و معمولی موجود در همه غذاساز ها برای خرد کردن و ریزکردن ، تیغه کوچک تر برای تهیه خمیر و صفحه های ورقه کن و رنده نیز برای خرد و آماده سازی غذا کاربرد دارند . تیغه های همزن موجود در غذاساز ها گرچه کارایی همزن های اختصاصی را ندارند، اما برای برآورده کردن نیاز ها مناسب هستند.

غذاساز هایی بخرید که جنس تیغه آنها از فولاد ضد زنگ باشد زیرا مقاومت این تیغه ها نسبت به سایر موارد بهتر است. برای خرید غذاسازی با تیغه هایی بیشتر و جنسی بهتر به بودجه خود توجه کنید.

وزن غذاساز

در حین خرید غذاساز به وزن دستگاه توجه کنید زیرا شما ناگزیر هستید که این وسیله پرکاربرد را برای هر بار استفاده از کابینت خارج کنید و مجدداً در جای خود قرار دهید پس وزن آن باید به گونه ای باشد که این جابجایی شما را خسته نکند.

عملکرد توربو غذاساز

عملکرد توربو برای رسیدن دستگاه به حداکثر توان در مدت محدود است. دستگاه در این حالت در بالاترین میزان عملکرد خود قرار می گیرد.

دهانه بزرگ تر

هنگام خرید دستگاه غذاساز به آب میوه گیری که روی دستگاه نصب می شود، توجه کنید. این آب میوه گیری باید دارای دهانه بزرگی باشد. با خرید غذاساز هایی با توانایی آب میوه گیری خود را از خرید آب میوه گیری یا آب مرکبات گیری مجزا بی نیاز کنید.

توری داخل غذاساز

غذاسازی را بخرید که دارای توری استیل باشد و توری پلاستیکی نداشته باشد. توری های پلاستیکی رنگ غذا یا مواد را به خود می گیرند و بعد از چند سال استفاده فرسوده شده و می شکنند.

آسیاب غذاساز

بخشی در غذاسازبه نام آسیاب وجود دارد که برای آسیاب کردن موادی مانند دانه های فلفل، تهیه پودر سوخاری و … بسیار مفید است.

میکروسوییچ

اجزایی نصب شده روی دستگاه غذاسازتان باید مجهز به میکروسوییچ باشند تا درصورت درست قرار نگرفتن پارچ یا هر تکه از غذاساز روی دستگاه، غذاساز شروع به کار نکند. در صورتی که این تکنولوژی روی غذاساز یا هر دستگاه برقی چند تکه نصب نباشد، دستگاه با روشن شدن، دچار مشکل می شود.

صفحه لمسی

برخی غذاساز ها نیز مانند بیشتر وسایل موجود در بازار ، دارای صفحه کنترل لمسی یا نمایشگر هستند. صفحه کنترل لمسی یا نمایشگر یک گزینه مثبت است و موجب می شود تمیزکردن دستگاه راحت تر انجام شود باید بدانید که دستگاه های فاقد کنترل لمسی و دارای صفحه کلید نیز ، دستگاه های بدی نیستند.

آسیاب غذاساز

این بخش که عضو جداناشدنی غذاساز است ، برای آسیاب کردن موادی مانند دانه های فلفل، تهیه پودر سوخاری و … بسیار مفید است.

رنده های غذاساز

رنده کردن یکی از کاربرد های غذاساز است. دستگاهی توانایی خرد کردن مواد مختلف را به اشکال متفاوت دارد که تعداد تیغه رنده ها آن مثل، رنده ریز، رنده درشت، رنده چیپس ساز، رنده رشته ساز، رنده خلال کن و … بیشتر باشد.

پوره ساز و رب ساز غذاساز

برخی از غذاسازها دارای پوره ساز یا رب ساز هستند. برخی از افراد از خردکن یا مخلوط کن برای پوره سازی استفاده می کنند اما استفاده از مخلوط کن برای پوره سازی به موتور دستگاه آسیب می زند.

خمیر زن و همزن غذاساز

تیغه های جداگانه ای به صورت همزن و خمیر زن در برخی از غذاساز ها وجود دارند که موجب بهبود عملکرد غذاساز برای انجام این کارها می شود.

پایه ضد لغزش غذاساز

در مورد سوالی که از بخش سبک زندگی نمناک در این مورد پرسیده بودید باید بگوییم که پایه ضد لغزش غذاساز به کاهش سروصدای دستگاه و کاهش میزان لرزش دستگاه در حین کارکردن کمک می کند . کاهش سروصدای دستگاه در میزان عمر موتور در طولانی مدت اثر می گذارد.

طول سیم غذاساز

در هنگام خرید غذاساز به طول سیم و محفظه ای که سیم در آن جمع می شود ، توجه داشته باشید.

میزان صدای غذاساز

در حین خرید غذاساز میزان صدای تولیدی توسط دستگاه را موردبررسی قرار دهید تا در صورت حساس بودن به سروصدا، دچار مشکل نشوید.

نتیجه گیری از راهنمای خرید غذا ساز

با استفاده از راهنمای خرید غذاساز قادر خواهید بود، بهترین غذاساز را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. اما احتمال خرابی این دستگاه نیز همانند سایر دستگاه‌های برقی وجود دارد. به ویژه به این دلیل غذاساز یک دستگاه چندکاره است که بخش‌های مختلف آن همگی از یک موتور استفاده می‌کنند. این وسیله نسبت به سایر وسایل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین علت احتمال خرابی آن هم بالاتر خواهد بود. خراب شدن وسیله‌ای همچون غذاساز با دردسرهای بسیاری همراه است. به این دلیل که با خراب شدن این وسیله، چندین مورد از وسایل مهم آشپزخانه باهم از کار می‌افتند.

برای مشاهده و خرید انواع غذاساز کلیک کنید